5 légzőgyakorlat a stressz enyhítésére

A stressz szinte mindig mindannyiunkban jelen van, aminek sokféle oka lehet.

Valószínűleg már ebben a hónapban is értek stresszes szituációk, vagy talán csak a következő napokban vagy a jövő héten lesz részed bennük. Ez alatt az idő alatt mindig jó, ha van néhány stresszoldó technika a tarsolyodban, amelyet szükség esetén, mint egy segédeszközt elő tudsz húzni, és alkalmazni tudod.

Számomra a legegyszerűbb módja a stresszoldásnak, – legyek egyedül magamban, vagy emberek között- ha légzőgyakorlatokat végzek. Megosztom veled a számomra legjobban beváltakat, amelyekkel te is nyugodtabb tudsz maradni a mindennapokban.

  1. Egyszerű mély levegővételek az elméd kiürítéséhez

Néha a stressz szép lassan utolér téged a gondolataidon keresztül. Egyetlen stresszes gondolatként indul, aztán egy idő után megjelenik egy másik ilyen gondolat is az elmédben. Majd egyre több hasonló gondolat követi. Hamarosan újra felelevenednek a korábbi idegesség-szőtte gondolataid, és további újak is megjelennek. Spirálként felgyűrűznek a fejedben, és elárasztanak a gondterhes képzetek. A legrosszabb az, hogy bármikor megtörténhet, bármilyen szituációban. A legegyszerűbb módszer ennek a leküzdésére az, ha néhány mély lélegzetet veszel, és megtisztítod az elmédet a feszültséget okozó gondolatoktól. Be is csukhatod, vagy nyitva is hagyhatod a szemedet, miközben nagyon mélyeket lélegezel. Szívd be a levegőt az orrodon keresztül, míg nem úgy érzed, hogy a tüdőd már megtelt. Majd nagyon lassan fújd ki a levegőt a szádon keresztül, hogy kiürüljön teljesen a tüdőd. Közben koncentrálj teljesen a légzésedre, semmi másra. Ismételd meg ugyanezt a folyamatot 5-15 alkalommal. Mire végzel, lenyugszol és tisztán, feszültségmentesen tudsz gondolkodni. A legszebb ebben az egyszerű légzési technikában az, hogy bármikor, bárhol meg tudod csinálni. Így azonnal csökkenthető a stresszt anélkül, hogy bárki észrevenné.

  1. A 12 másodperces légzés

Egy másik egyszerű légzési technika, amelyet a stressz enyhítésére használhatsz, az a tizenkét másodperces légzés. Ezzel a technikával nem csak kitisztíthatod az elmédet, hanem abban is segít, hogy ne csak egy-egy részletre koncentrálj, hanem a dolgok egészét meg tudd figyelni. Inkább ezt használom, mert ezzel a technikával könnyebben elszakadok a jelen állapottól.

A tizenkét másodperces lélegzetvétel vagy a 4x4x4 szabály úgy épül fel, hogy először 4 másodpercen keresztül szívod be a levegőt az orrodon át. Ezután 4 másodpercig vissza kell tartanod a lélegzetedet, majd 4 másodpercen keresztül kell kilélegezned szintén az orrodon keresztül. Amikor ezt a technikát végzed, nem szabad gyorsan számolnod, mert ennek a gyakorlatnak az a célja, hogy lelassítsd a légzésed, és ezáltal az egész tested el tudjon lazulni.

  1. A stresszoldás vizualizálása

Némely időszak igencsak feszültségdús lehet, és ilyenkor az egyszerűbb légzési technikák sem lesznek elegendők ahhoz, hogy teljes mértékben megszüntessék azt. Néha az érzelmeidet sokkal nehezebb kordában tartani, a stressz ereje pedig mindent elsöprő tud lenni. Azonban nem az számít, hogy mi a feszültség forrása, vagy, hogy mi a te a helyzeted, a lényeg az, hogy a te kezedben van az irányítás! Akár eluralkodik feletted a stressz, akár visszanyered felette a kontrollt – ez mind csak rajtad múlik! Ezt a tényt, és néhány fejlettebb stresszoldó légzési módszert szem előtt tartva rájöhetsz, hogy semmiféle feszültségforrás nem ronthatja el a kedvedet.

Az egyik kedvenc légzési technikám az, hogy nyugodt, békés állapotban képzelem el magamat. Amikor már eljutok egy olyan pontra, amikor úgy érzem, hogy a stressz-szintem csak magasabbra szökhet, elvonulok egy olyan helyre, ahol egyedül lehetek (mondjuk a fürdőszobába), és elvégzem ezt az egyszerű gyakorlatot.

Csukd be a szemedet, és képzeld el magad előtt a saját testedet. Képzeld el, hogy a tested átlátszó és sötét felhők szabadon lebegnek benne. Ezek a sötét felhők azt a stresszt jelentik, amely a nap folyamán felhalmozódott benned. A következő belégzéskor képzeld el ezeket a felhőket úgy, hogy kezdenek elhalványodni és kitisztulni. Amikor kifújod a levegőt, képzeld el, hogy a sötét felhők a testeden kívülre kerülnek. Végy mély lélegzeteket, és minden alkalommal mikor kilélegzel, képzeld azt, hogy már egyre kevesebb felhő van benned. Lélegezz annyiszor, amennyiszer csak szükséges ahhoz, hogy minden egyes sötét felhő a testeden kívülre kerüljön. Nekem általában 8-12 lélegzetvétel szükséges, de minden rajtad és a stressz mértékén múlik.

  1. A szívdobbanásod követése

Ha úgy érzed, hogy a vizualizálás nehéz neked, mert túl ideges vagy hozzá, nem tudsz kellőképpen lenyugodni, ne aggódj, vannak más technikák is, amelyek elősegítik a nyugalom előidézését. Például mindig használhatod azt a légzési technikát, amelyet úgy hívok: a szívverés követése. Csukd be a szemed, és vegyél egy mély levegőt az orrodon keresztül, majd lassan lélegezd ki a szájon át. Kilégzés közben érzed, hogy a szíved miként ver a mellkasodban, és hogy ez a szívverés hogyan terjed a testedben minden egyes impulzusnál. Kövesd a szívverést a mellkasodtól a karjaidig, az ujjbegyeiden, a fejeden, a lábaidon és a lábujjaidon is. A belégzés során koncentrálj a lábujjak, a lábak, a fej, az ujjhegyek, a karok és a mellkasod lüktetésére. Azt javaslom, hogy legalább tízszer lélegezz be, a gyakorlat során. A legjobb eredményt pedig akkor éred el, ha legalább hússzor veszel mély levegőt egy gyakorlat során.

  1. Újra-összpontosítás a nyugalomra

Azok közül a légzési technikák közül, amelyeket ma megosztottam veled, el kell ismernem, hogy számomra a legjobb eredményt hozó módszer az, amikor egy Amazonit mala társaságában figyelek a légzésemre. Amikor a Természetes Amazonit Lotus Malát viselem, és idegesnek és stresszesnek érzem magam, jól esik megtapintani a mala gyöngyöket, és mély lélegzeteket venni. A belégzés során egy olyan koncepciót hozok létre a fejemben, hogy amikor megérintem a gyöngyöket, belélegzem a nyugalmat és az örömöt, kilégzés során pedig a testemben munkálkodó stresszt is kilélegzem. Néha csak egy lélegzetre van szükségem, hogy azonnal ellazítsam az érzett feszültséget, néha viszont néhány lélegzetet vesz igénybe, hogy teljesen megnyugodjak.

Most, hogy megosztottam az összes titkos légzési technikámat, te melyik technikát fogod kipróbálni a stressz kezelésére? Melyik tűnt a leghasznosabbnak?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Vélemény, hozzászólás?